Joh 8:7.

Dagens bibelord:
Joh 8:7.

Citat:
När de stod kvar och frågade honom, reste han sig och sade: "Den som är utan synd må kasta första stenen på henne." (Folkbibeln)

Kommentar:
Den som är utan synd skulle kasta den första stenen för att stena äktenskapsbryterskan till döds, sa Jesus.
     Vem var det då som var utan synd av de som stod där och ville döma henne efter Mose lag!? Folket som Han hade suttit och undervisat innan de skriftlärda och fariseerna kom var inte utan synd. Inte heller var de skriftlärda och fariseerna utan synd. Faktum är att den enda som var utan synd var Jesus.
     Kastade då Jesus den första stenen!? Nej, tvärtom, då alla hade gått därifrån en efter en sa Han till kvinnan att inte heller Han dömde henne och uppmanade henne sedan att gå och inte synda mer.
     I och med att Jesus kom för att ta vårt straff försvann de hårda domarna från GT. Idag behöver vi inte bli stenade till döds eller uteslutna ur församlingen för våra synder, idag kan vi istället komma till Jesus och få förlåtelse genom Honom. Och inte heller ska vi döma varandra, för ärligt talat så är ju ingen av oss utan synd och har därför inte rätt att kasta den första stenen.
     För att läsa hela berättelsen om äktenskapsbryterskan: Slå upp Joh 7:53-8:11.

Kommentarer
Postat av: Madelene

Precis! Det är viktigt att komma ihåg att vi är inte de som ska döma. Och vi bör se bjälken i vårt eget öga innan vi påpekar flisan i vår broders. Många är så snabba att granska och döma andra, även kristna tyvärr. Men vi ska undervisa med mildhet och kärlek och först och främst ta tag i vpra egna synder. Endast Gud har rätt att döma. Och han kommer att döma rättvist.
Bless

2008-04-17 @ 16:28:39
URL: http://valleria.blogg.se
Postat av: Anonym

Det var fariseerna som inte ville omvända sig från sin synd, men denna äktenskapsbryterska hon omvände sig och Jesus förlät henne. Vi ska göra samma sak, omvända oss om vi lever i någon synd och Herren förlåter oss
och Han älskar oss. Han säger också till oss, precis som Han sa till kvinnan: Gå och synda ej mer.

2008-04-17 @ 19:47:28
Postat av: Anette

Det var fariseerna som inte ville omvända sig från sin synd, men denna äktenskapsbryterska hon omvände sig och Jesus förlät henne. Vi ska göra samma sak, omvända oss om vi lever i någon synd och Herren förlåter oss
och Han älskar oss. Han säger också till oss, precis som Han sa till kvinnan: Gå och synda ej mer.

2008-04-17 @ 19:48:32
URL: http://godsfire.blogg.se

Att tänka på innan du kommenterar:
- Reklam för din blogg, tävlingar eller annat raderas och anmäls även som spam.
- Säg gärna vad du tycker, men tänker du vara elak raderas kommentaren. Tänk också på att jag kan se din IP-adress och kan polisanmäla om jag anser att det är tillräckligt allvarligt.
- Min blogg är inte ett chattforum, så om du bara vill snacka så är detta fel forum för det. Fråga efter min facebook istället.
- Om du ställer en fråga till mig kommer jag att svara i det här inlägget. Jag lovar dock inte att svara på frågor som inte är relevanta för inlägget.
- Jag brukar ta för vana att besöka de bloggar som har kommenterat mina inlägg och vad de handlar om, men observera att jag gör detta i mån av tid och att det i vissa fall kan dröja ett tag.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer du tillbaka hit?

Mail: (For my eyes only!)

Blogg:

Kommentar:

Trackback